TomTom XL IQ Routes Edition Europe 41

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 40 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom XL IQ Routes Edition Europe 41 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

A. D. 12-08-2011

Bij mogelijkheden heb ik een 1 gezet omdat de tomtom een geheugenslot mist. Wat ik erg jammer vind omdat dan al gauw wanneer je de kaart update uitvoert het geheugen te klein is.

Gebruiksgemak heb ik een 2 gegeven, omdat ik er verschillende problemen mee had.
Kon hem niet meer aan/uit zetten, dus opgestuurd voor reparatie.
Verschillende keren de software moeten verwijderen omdat er een probleem kwam met tomtom-home, wederom geheugen te klein.

Had eerst een TOMTOM GO 300 werkte altijd goed.
Voor een hobby had ik een platte navi nodig.
Had vol vertrouwen in TOMTOM, maar ......helaas.
Garmin Nüvi 1240 gekocht, nooit problemen gehad.

Bakkerszoon 13-07-2011

Dit is een perfecte tomtom. Maarrr... Duurzaamheid een 1. Hij doet het nog als nieuw hoor na +/- 1,5 jaar, maar vanwege de hele erge slechte service van tomtom:

Ik had deze tomtom bij een tel.abonnement gekregen en wilde na 1 a 2 maand hem een keer aansluiten op de pc. Ik kreeg netjes een melding dat ik mijn kaarten kon updaten en hiervoor een abon. kon afsluiten. Leuk en erg makkelijk toch.... Niet dus.... Ik moest eerst alle oude kaarten kopen (kosten meer dan 75 euro) en dan kon ik ook nog eens dat abon. betalen. Tomtom uitgelegd dat ik deze tomtom nog maar net had, maar daar hadden ze geen boodschap aan.

Ik vind het ook maar raar, dat je voor werk wat al lang gedaan is nog moet betalen. Ik zie al dat je een autowegenboek koopt en daarover nog eens premie moet betalen omdat deze vroeger ook ontwikkeld is. ben ik dan gek of zijn ze daar bij tomtom nou echt geldwolven??

Anyway.... Vandaag ook weer tegen grote problemen aangelopen en kwam er bijna niet meer uit en had geluk dat ik een herkenningspunt had en er ooit een keer was geweest met werk.

dus bedankt tomtom voor de hatelijke service en deze tomtom gaat mooi de prullenbak in en ik werk wel met mijn Samsung Galaxy S met google maps. Werkt trouwens perfect.

freeek 03-05-2011

De TOMTOM IQ europa werkt goed tot je gaat updaten. Wat een gedoe is dat, gewoon knullig.Werkt voor geen meter. 67 euro naar de maan. Voor mij helaas geen TOMTOM meer. Leve TOMTOM.

Rob B. 1 te H. 04-10-2010

Inmiddels ben ik een jaar verder en heb onlangs mijn abonnement op de kaartupdates verlengd....
Ruim twee weken geleden de nieuwste Noord-Europakaart gedownload en getracht te installeren.
Het is natuurlijk vreemd dat je nu een keuze moet maken tussen welk deel van Europa je op de TomTom wilt installeren, omdat het geheugen nu opeens te klein blijkt om heel Europa op je navigatie te zetten.
Tot mijn schrik ging er weer van alles fout tijdens de installatie van de nieuwe kaart. Gelijk gebeld met de servicedesk van TomTom. Een medewerker stelde me gerust en deelde mee dat het probleem snel opgelost kon worden. Zijn "oplossing" bleek echter niet te werken. Gelukkig, zo dacht ik, heb ik een backup gemaakt van het goed functionerende apparaat.
Toen ik de medewerker de volgende dag weer belde, om mee te delen dat zijn eerste advies niet werkte, deelde hij me mee dat ik deinterne kaart van de TomTom kon formatteren. Hierna kon ik weer contact maken via TomTom Home, waarna direct de oplossing aangeboden zou worden in de vorm van een nieuwe en goede download en installatie. Zijn advies opgevolgd, en nu wil de TomTom niet eens meer opstarten!!!
Ook het opnieuw installeren van de backup blijkt niet te helpen!!!
Gezien mijn bedroevende ervaringen inmiddels met TomTom (zie mijn eerdere twee reviews hierover) heb ik het helemaal gehad met dit Nederlandse "kwaliteitsproduct".
Ik heb direct via internet testen over andere merken gelezen en heb besloten een Navigon 70 Plus te bestellen.
Dit apparaat heb ik nu twee weken in bezit. Voor € 20,- heb ik me gedurende twee jaar geabonneerd op nieuwe kaartupdates (!). Heb gisteren de nieuwte kaart gedownload en geïnstalleerd en alles verliep kinderlijk eenvoudig en goed!!!
Ook het navigeren met de Navigon is een feest; mooiere kaarten, veel informatie, zonder al die toeters en bellen die via TomTom te downloaden zijn, zoals kolderieke stemmen, de kleur van de kaarten, etc. Dit soort gadgets lijkt leuk, maar lever geen wezenlijke bijdrage aan een goed navigatiesysteem.
Bij Navigon heb je al dit soort "leuke" fratsen niet, maar de navigatie zelf, waarvoor je zo'n apparaat uiteindelijk koopt, functioneert gewoon goed, net zoals het downloaden van nieuwe kaarten.
Vanwege mijn eerdere uitstekende ervaringen met Garmin ben ik blij voor de Navigon te hebben gekozen, omdat Garmin en Navigon dezelfde kaartleverancier gebruikt.
Kortom, ik ben helaas helemaat genezen van TomTom. Niet voor niets dat Navigon nummer 1 is in Duitsland.

ps1314 25-07-2010

Snids maart heb ik deze TomTom in bezit.
Het moet gezegd worden, het apparaat is bijzonder gebruiksvriendelijk. De handleiding hoef je niet eens te lezen, alles spreekt voor zich.
Er zit echter een groot nadeel aan dit apparaat. Bij het updaten en dan vooral bij nieuwe kaarten gaat het regelmatig mis.
Of het past niet, of tijden het installeren op het apparaat komt er een onduidelijke Ërror"melding waar geen zinnig mens iets van snapt.
Dan maar met dit probleem mailen naar de helpdesk.
Vervolgens een zeer moeizaam mail contact met de helpdesk komt na veelvuldig heen en mweer gemail weer voor elkaar.
Een maand geleden wilde het apparaat geen contact meer met maken met de sataliet ontvangst.
Veel mailtjes gespendeerd aan de oplossing, echter niet gelukt. Ten einde raad apparaat maar opgestuurd en redelijk snel gerepareerd met de melding software opnieuw geinstalleerd, vervolgens deed die het weer.
Om de een of andere reden blijft het een probleem om geheel nieuwe kaarten te installeren. Overigens bij mijn vorige TomTom waren de problemen identiek.
Mijn eventueel volgende wordt een Nokia telefoon met gratis navigatie.

roell 05-04-2010

super snel en makkelijk te bedienen. gewoon wat je gewend bent van tomtom.
neem geen live, zonde geld, tmc kabel is voldoende. ik ben zakelijke rijder 50.000km per jaar en mis dat live gebeuren als kiespijn.

johnboy 03-04-2010

---------- update review, 03-04-2010 ---------
Na een maand een TomTom XL IQ Routes in mijn bezit te hebben stopte het gratis live abonnement. Ik vind 9,95 pm te duur en besloot een aparte traffic kabel van 79 euro aan te schaffen voor de verkeersinformatie. Wat blijkt deze werkt voor geen meter. Ik heb alles geprobeerd, zelfs de fabieksinstellingen terug laten zetten maar helaas. Tomtom zou eens energie moeten gaan steken in het leveren van goede producten dus kwaliteit ipv veel verkopen.

---------- 1e review, 25-02-2010 ----------
Ik heb de tomtom xl IQ routes nu bijna een jaar. De eerste 6 maanden had ik de gratis live services. Na deze periode stopte de services en moest ik bijna 10 euro per maand gaan betalen hetgeen ik te duur vond. Rond eind december 2009 kreeg ik aanbieding om voor 10 euro, 3 maanden van live services gebruik te maken. Vanwege mijn wintersport vakantie naar Oostenrijk besloot ik hiervan gebruik te maken. De services liep tot 28 maart 2010. In februari 2010 vertrokken naar Oostenrijk. De live services werkte op de heen weg goed en liet thv Munchen om een lange file heen rijden. Een week later terug werkte het apparaat niet. Het vroeg steeds om verlenging en betaling voor de live services terwijl deze tot eind maart 2010 was betaald. Gevolg GEEN FILE informatie in Duitsland hetgeen de nodige extra uren op de terugreis heeft gekost. Ik voel me bedrogen door TOMTOM. Wel geld vangen maar geen product leveren.

queenfanmichel 19-03-2010

Deze TomTom gekocht voor mijn vakantie naar Gerlos Oostenrijk, heb hem dus uitvoerig kunnen testen en het werkt geweldig.
Zeker in combinatie met de Live service wordt het rijden zeer aangenaamd zeker als je de files wilt vermijden.

Het scherm is duidelijk en de stem komt goed over, ook is de bediening zeer gebruiksvriendelijk.

Later dit jaar naar Kroatie en dan gaat de TomTom ook weer mee.

Een klein puntje is dat de Live service niet in Oostenrijk werkte.

TB1975 24-02-2010

Aangezien mijn ingebouwde navigatie de nodige kuren had en een update CD van Navtech alleen al € 160 kost, besloten om dit losse systeem aan te schaffen.

Wat een verademing in het gebruik is dit! Vooral de rijstrook aanduiding is erg handig, de aankomsttijd via IQ klopt bijna altijd en de bediening is erg eenvoudig.

Groot minpunt is het update-proces, dit heeft me een vrije vrijdagmiddag gekost, zo'n drama was dat. Op een gegeven moment was het apparaat zelfs alle kaarten kwijt, gelukkig was dit met de nodige moeite te herstellen.

Bedenk dus goed of je de software en/of kaarten wilt updaten via de PC, ik heb er grote problemen mee gehad, zou niet mogen met een dergelijk product/merk.

Maar in dagelijks gebruik helemaal prima, zeker aan te raden!

LYM 01-01-2010

Deze TomTom gekocht na raadpleging van Kieskeurig.nl.

We zijn er zeer tevreden over, maar moeten daar wel aan toevoegen dat we geen 'kenners' zijn en het apparaat puur voor een goede begeleiding van A naar B gebruiken. De term IQ Routes is naar onze mening terecht toegevoegd.

Enige minpuntje: jammer dat we voor zelfklevende schijven (om het apparaat aan het dashboard te bevestigen) eerst verder moesten winkelen.

Adzam 25-12-2009

Alvorens tot de koop over te gaan vergeleek ik verschillende merken navigatie apparatuur met elkaar.
De keus viel toen op de Becker Traffic Assist Z 205 (duurder maar met meer opties) en deze TomTom.
De Becker met zijn 3D weergave
delfde toch het onderspit tegen de TomTom met zijn duidelijke rijstrook weergave.
Vooral op drukke knooppunten met kort opeenvolgende rijstroken/toeritten maakt dit navigatietoestel zeer waardevol, hij loods je makkelijk door het onbekende.
De tmc met zijn lange bedrading en zuignapjes is praktisch gezien een slechte optie. Daar zal TomTom toch wat beters op moeten vinden.

graymountain 25-12-2009

Ik heb eerder Garmin producten gebruikt maar qua gebruikersvriendelijkheid is Tomtom veel beter. De instructies van Tomtom is precies op tijd en veel logischer.Maar, Tomtom heeft een grote nadeel: Je moet heel goed opletten wanneer jij het apparaat update. Alles kan misgaan en het apparaat kan niet meer starten (voor de technici: vanwege een corrupte filesysteem, enz). Je moet altijd backupen houden voor je je een update (zelfs iets triviaal, b.v.: een kaart update of een kaartcorrectie) verricht. Dit is een vaan de slechtse producten ik ooit heb gezien qua updates, ik moest 3 uur aan besteden om het apparaat weer werkend te krijgen. Ik ben een ingenieur, maar ik weet niet wat een niet-technici hier kon doen.

Vikkie 23-11-2009

Ik heb vorige week de TT xl met iq routes en TMC gekocht (via internet) en moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben. Was wel een beetje bevreesd nav de commentaren hier, maar tot nu toe werkt alles als een tierelier incl. TMC. Enig minpuntje zijn de extra draden wanneer je TMC wilt gebruiken. Dit kan namelijk alleen maar wanneer je ook de autolader gebruikt. In mijn geval heb ik deze twee draden aan elkaar gebonden.
De snelheid waarmee satellieten gevonden worden is ook top nadat ik de fix gedownload had. Ik heb zelfs bereik in de woonkamer....
Moet wel zeggen dat ik de nieuwere 8.415 ipv 8.411 navcore nog niet heb gedownload via TT home,want dat durf ik nog ff niet aan. Temeer omdat nu alles perfect werkt het en het blijkbaar in onderstaande commentaren nog wel eens fout gaat…
Al met al een top-apparaat die iedereen kan aanbevelen.

Alexmeul 05-11-2009

Als ie werkt is het een fijn apparaat.
Als!!
Ik heb eigenlijk alleen maar ellende met dit ding. Hij is al een paar keer terug geweest, en niet goed gerepareerd. Vaak herkend ie de TMC-divice niet.. vaak doet hij er minuten over om de satalieten te vinden,..
ondanks geregelde updates etc.
Wat ben ik dit apparaat zat! Ik heb heimwee naar mijn Navman, heb ik nooit problemen mee gehad.

Morgen moet ik 'm weer inpakken, ben 'm wéér meer als n week kwijt, en maar weer afwachten of tie het dan doet.

Rob B. 03-11-2009

Update van review 12-8-2009.
Zoals ik op 12-8-2009 berichtte is de TomTom teruggestuurd.
Na circa 3 weken ontving ik hem terug met een verklaring dat er nieuwe software was geïnstalleerd. Vol goede moed geprobeerd de nieuwe kaart via internet te downloaden, maar ook nu ging het mis. Gebeld met de helpdesk en een ter zake kundige medewerker vertelde me na diverse tests dat de harde schijf van mijn TomTom kapot was. Met deze verklaring heeft Halfords de TomTom opnieuw opgestuurd ter reparatie. Weer was het apparaat circa drie weken weg. Toen Halfords het apparaat ontving heeft een zeer bereidwillige medewerker van deze winkel het apparaat zelf getest en het bleek dat de TomTom na een minuut of 30 spontaan uitviel en niet meer opstartte! Vervolgens heeft Halfords het apparaat teruggestuurd met de mededeling dat nu echt de harde schijf moest worden vervangen. Ook nu bleef de TomTom ruim drie weken weg... Na ontvangst bleek dat er alleen nieuwe software was geïnstalleerd en geen nieuwe harde schijf!!!
Ook nu bleek het weer een drama te zijn. Derhalve weer de helpdesk gebeld en meegedeeld dat dit onacceptabel was. Nu het apparaat voor de 3e keer zonder succes ter reparatie was aangeboden bleek TomTom bereid mij een vervangend apparaat te leveren. Heb de kapotte TomTom via UPS teruggestuurd naar TomTom en precies een week later ontving ik het vervangende apparaat.
Na eerst de harde schijf te hebben gekopieerd heb ik vol verwachting de nieuwe TomTom via TomTom Home verbinding laten maken met de TT-site.
TomTom home constateerde dat dit een ander apparaat was en vroeg of de account aan dit nieuwe apparaat gekoppeld moest worden. Dit ging zonder problemen en meteen werd gemeld dat er op grond van mijn abonnement een nieuwe kaart beschikbaar was.
Met kloppend hart heb ik de kaart gedownload en laten installeren op de TomTom.
Tot mijn grote opluchting verliep alles zonder enig probleem.
Nu, een aantal weken later, blijkt de nieuwe TomTom een fantastisch apparaat te zijn.
Zeer snel vindt hij de satellieten en de TMC werkt buitengewoon goed.
Moet zeggen dat ik nu eindelijk erg blij ben met dit apparaat.
Achteraf bezien heeft de reparatieafdeling van TomTom tot drie keer toe geen goed werk geleverd, maar over de verdere afhandeling ben ik zonder meer tevreden.
Ook een grote pluim voor Halfords in Hilversum, want de medewerkers van deze winkel zijn zeer klantvriendelijk geweest.

JayWheel 10-10-2009

---------- update 10-10-2009 ----------

Tweede review van deze TomTom.
De mijne is er 1 met TMC, maar ik plaats hem toch hier omdat bij de andere bijna geen aktiviteit is.
Na een zorgeloze vakantie begonnen de kuren met het af en toe niet detecteren van de TMC module. Uitgeleend aan mijn zwager, die hetzelfde probleem constateerde met af en toe uitvallend GPS signaal (zonder tunnel).
Toen ik hem terug kreeg dacht ik dat het een software probleem was dus besloot ik alles te wissen en opnieuw te installeren. Dat viel even tegen. Zowel via TT home als via de verkenner was het schrijven van de TomTom een drama. 10 seconden wel, gevolgd door een hele minuut niet enzovoorts. Zo krijg je er nooit enkele GB's op.
Apparaat retour gestuurd naar Conrad. Na anderhalve week kreeg ik de bevestiging dat ie ontvangen was. Deze bevestiging sturen ze namelijk pas wannneer het probleem in behandeling wordt genomen, niet bij binnenkomst.
Dezelfde dag nog een mail van parcelexitscan. Er was een TomTom verzonden. De volgende dag kwam TNT een nieuwe (!!) TomTom XL bezorgen. Ondanks de hoge telefoonkosten bij het bellen (0,50 ct per minuuut) van de technische helpdesk toch goede service bij Conrad.
Hopelijk gaat deze wat langer mee.
Prima apparaat alleen met de volle zon erop wordt het allemaal wat minder zichtbaar. Ook het touchscreen zou iets gevoeliger mogen zijn. Moet soms extra drukken voor contact. Een wereld van verschil met bijv. een iPhone, maar dat is ook een ander type scherm.
Beeld vind ik persoonlijk een beetje blokkerig.
Wat mij betreft ondanks de (tijdelijke) problemen en minpuntjes toch een echte aanrader!!!

--------- oude review 01-07-2009 ----------
Vreemd om de problemen te lezen met TT Home. Zelf geen problemen mee gehad. Mijn TomTom komt ook uit Duitsland want dan kreeg je er gratis TMC bij.
Qua vormgeving zie ie er goed uit. Reageert vlot en instellen is een fluitje van een cent. Zoals ik al zei ging de koppeling met TT Home vlekkeloos en ik kon meteen nieuwe kaarten downloaden. Het downloaden ging snel, maar het updaten was errrg traag. Leek wel of de TT via USB 1.1 aangesloten was.
Update verliep overigens vlekkeloos. Vervolgens de TT meegenomen op vakantie naar Noorwegen om uit te testen.
TMC is handig als de juiste informatie wordt verstrekt, dit is in Noorwegen niet altijd het geval. Wegwerkzaamheden die er niet waren stonden aangegeven en andersom. Begon toen wantrouwend te worden over TMC en besloot op de terugweg in Duitsland een wegafsluiting te negeren. Dat heb ik geweten! Wat een file! Volgende keer toch maar het advies opvolgen voor een andere route. Wanneer tijdens de route een sneller alternatief beschikbaar is geeft de TT dit aan met de vraag of je de snellere route wilt. Erg handig!
Geluidsniveau is ruim voldoende toereikend. Heb hem nu op 55% staan, dus dat laat nog genoeg marge over.
Ontvangst achter warmtewerende folie is trouwens goed.
Toch zijn er ook verbeterpunten. Het scherm bijvoorbeeld is niet erg aanraak gevoelig. Soms moet je steviger drukken voor een reactie. Misschien ben ik ook te verwend met mijn iPhone 3G, maar het kan dus veeeel beter. Zichtbaarheid van het scherm in de zon valt ook te verbeteren. Op mijn PDA was het in de zon beter te zien. Komen we meteen bij het volgende: de schermresolutie. Die vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. Mogen ze toch op zijn minst opschroeven naar 640x480.
Ook het aansluiten van het USB stekkertje aan de onderkant gaat niet altijd even vlekkeloos. Het kost soms nog wel wat gemier om hem erin te krijgen.
Zuignapjes van de TMC ontvanger zijn slecht: van de 3 laten er vaak 2 los. Op zicht niet zo belangrijk want je kunt het draadje ook los op je dashboard leggen. Werkt ook.
Het berekenen van de route is niet te traag, maar iets vlotter had ook wel gemogen.
GPS fix is redelijk snel. In Noorwegen duurde het wat langer vanwege de hoge fjorden.
Toch doet de TomTom wat ie moet doen: je zo snel mogelijk van A naar B begeleiden. Tot nu toe ben ik verder erg tevreden over de XL met TMC.

donald-duck 01-10-2009

ongeveer een week ingebruik
Hij is zeer snel invergelijk met mijn one 3rd edition zowel route bepalen als gps verbinding prima apparaat dus
enige nadeel is de kaart pffffff wat een fouten en aangezien tele atlas ook deel is van tomtom is dit toch wel een tegenvaller maarja welke is er wel foutloos !!!!!!!!!

Henkie5 28-09-2009

Mooi apparaat. Duidelijk beeldscherm en snel en makkelijk in gebruik. Ben er tot nu toe erg tevreden over.

Na wat zoekwerk het apparaat in Duitsland gekocht, aangezien daar TMC meegeleverd was. Toevallig zat er een (web)winkel op een kwartier rijden (scheelt weer verzendkosten).
Blijf het appart vinden dat de prijs van een Nederlands produkt in Nederland hoger ligt en dat zonder TMC dan in Duitsland met TMC (deze duitse (web)winkel huidige prijs 167 euro).

Miss Marin 19-09-2009

Was gewend aan een Travelpilot E2.
Sinds kort overgestapt op de Tomtom XL IQ.
Een wereld van verschil. Zeer gebruiksvriendelijk, snel in berekening, goede beeldondersteuning.
Een fantastisch produkt.

markiemark123 11-09-2009

Na heel veel gelezen, gekeken, vergelijkingen besloten de Tom Tom XL IQ te nemen.
De keuze viel hierop omdat 1, de Tom Tom als meest constante uit de bus kwam, 2, vanwege het grote display en 3 omdat deze kaarten van west en centraal europa heeft.

Nadat ik mijn Tom Tom gekregen had, ben ik meteen aan het spelen geslagen (zonder handleiding, want dat vind ik gewoon een sport).
De menu's zijn zo makkelijk, de bediening op display gaat soepel en eigelijk heb je geen handleiding nodig om de Tom Tom te bedienen.
Alleen als je wat dieper in de materie wil, is het makkelijk, maar eigelijk spreekt alles voor zich.

MAAR!!!!!!! Toen kwam het gedonder en dat was op het moment dat ik de Tom Tom aansloot op de pc.
Het downloaden van Tom Tom home, geen probleem, maar het updaten van de kaart van europa was HELL!!!!!!
Na een tijdje instaleren kwam er een foutmelding en sloot de installatie af.
Ik geprobeerd Tom Tom weer opnieuw te starten, dat lukte, maar de kaart weergeven gaf hij een foutmelding.
Om een heel lang verhaal kort te houden, ik ben er een dikke dag (lees 12 a 13 uur) mee bezig geweest (daar ging mijn vrije dag).
Na een aantal telefoontjes met de helpdesk van Tom Tom EN een beetje eigen gepiel, is het me gelukt om wederom de kaart erop te krijgen en daar heb ik het lekker bij gelaten!!!

Dussssssssssssssssssss,conclusie, de Tom Tom is een perfect apparaat, lekker compact, de zuignap perfect! en het programma ziet er gewoon gelikt uit, maar mijn ervaring met updaten is dat ik dat niet zou aanraden.

Kris2007 07-09-2009

Via inruilactie van TT verkregen, omdat er voor de oude TT XL HD traffic geen nieuwe kaarten meer kwamen.

De IQ routes versie is een stuk dunner en ook net iets mooier. Ook het scherm is net wat scherper en heeft meer contrast. Hij is redelijk vlot in het herberekenen van de route indien je een afslag mist. Rijstrook advies is een leuke gadget waardoor men zeker weet dat je de juiste kant op gaat. Erg fraai gedaan. Heb ook het idee dat de routes iets slimmer zijn en meer afwijken van de standaard hoofdwegen(die niet altijd de snelste zijn).

Ook het geluid is hard genoeg zonder dat het schel klinkt. De nieuwe houder maakt het bijna onmogelijk dat deze nog lost komt tijdens het rijden. Al met al een degelijk product.

Had overigens geen problemen met het updaten van de kaarten. Het downloaden kan lang duren indien internet langzaam is. Instaleren duurde inderdaad meer dan 1 uur. Maar goed denk dat niemand 1 uur naar zijn beeldscherm gaat staren als men ook wat anders kan doen.

winterswijkposse 31-08-2009

Algemene indruk. Prima, maar de TOMTOM HOME software vertrouw ik niet meer, het oplossen van een niet opstartende TT kost me te veel tijd. Zie hieronder mijn verhaal.

30 augustus 2009:
Toch maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken en de TT laten updaten via TTHOME (nu versie 2.7) in de hoop dat de bugs er uit zijn. Updaten ging prima. Nog een route via TTHOME's routeplanner erin proberen te zetten. Na wat foutmeldingen was het toch gelukt. EN NU HET SPANNENDE MOMENT... START IE OP OF NIET.... NEEEEEEE

HET DING BLIJFT HANGEN IN HET OPSTARTSCHERM. Dus weer het hele zaakje corrupt. Kon ik weer handmatig de backup terugzetten --> weer 3-4 uur in nodig. Wat is dat ding TRAAG via de USB 2.0, lijkt wel USB 1.0.

Dit was dus echt de laatste keer dat ie bij mij aan de pc komt.

eeste kennismaking:
Vrijdag 31 augustus 2009 hebben wij onze eerste TomTom XL IQ routes gekocht bij Halfords in Winterswijk. Het was een kado voor mijn schoonvader voor zijn 60e verjaardag op 2 augustus. Dit omdat we 3 augustus op vakantie naar het buitenland gaan en de TT voor hem handig is.

We kregen bij de winkel wel als opmerking mee, dat als we de TT aan de computer koppelden we voorzichtig en goed moesten afkoppelen. Dus we waren gewaarschuwd.

We hebben de TT zoals vermeld via TOMTOM HOME (2.6) laten updaten. (applicatie, QuickFix en Laatste Kaart van WestEuropa - duurde zeeeer lang). Dit ging op zich allemaal prima. Nog geprobeerd een route via de routeplanner van TT HOME erin proberen te zetten, kregen we een foutmelding... Deze genegeerd en konden gewoon verder werken.

Totdat we de TT wilden afkoppelen via TT HOME. Dus op de juiste manier..... maar de TT wilde niet opstarten, bleef dus hangen in het opstartscherm (Na vele zoektochten kwamen we erachter dat de TT niet niet verder kwam dan het opstartscherm). We hebben via Googlewebsite snel gezocht. Echter niets heeft geholpen.

WE zijn de volgende dag (zaterdag 1 aug.) terug naar de winkel gegaan en al snel werd de schuld op ons geschoven. Het bewuste stekkertje verhaal.. te snel losgekoppeld!

We kregen nog wel een link naar de supportsite Vraag - Apparaat loopt vast in het welkomstscherm en ook via de Support website van TT.

We hebben deze hele procedure doorlopen zoals beschreven.. Backup terugzetten lukte niet meer. Ik heb ook het hele zaakje op mijn Windows Vista laptop gezet --> geen resultaat en de zelfde foutmeldingen.

Ook de volgende procedure hebben we doorlopen; handmatig backup maken, --> Kaart formateren --> backup terugzetten --> ClearFlash.

Dit had ook geen resultaat. bijna de hele dag met de TT bezig zonder enig resultaat..... De wanhoop was nabij... net een TT aangeschaft voor de vakantie en dan kan deze niet gebruikt worden!!!!

Als allerlaatste optie heb ik mijn eigen procedure toegepast (veel schade kon ik toch niet meer aanrichten):

1 De TomTom kaart formateren
2 TOM TOM HOME opstarten; deze kwam automatisch met de melding dat er applicaties opgezet moesten worden. Het installeren van de applicaties verliep probleemloos
3 TT opnieuw zou opnieuw opgestart moeten worden (SPANNEND MOMENT!!!!)
4 TT werd OPNIEUW OPGESTART !!!!!! YES!!!!!
5 voor de zekerheid een backupgemaakt van de gehele kaart (middels ctrl-a --> kopieren naar een backup mapje op de PC)
6 via TOMTOM HOME de laatste kaart eropgezet en nog wat zaken.
7 opnieuwe opgestart en de nodige updates gedaan
8 opnieuw opgestart met succes
9 nogmaals een backup gemaakt inclusief de kaart van West-Europa

De update van TomTom mapshare durfde ik echter niet aan, omdat ik vrees voor het opnieuw niet functioneren van de TomTom.... Het terugzetten van een backup zou al gauw weer een uurtje of 4 in beslag nemen.

In de auto de Route ingevoerd en opslagen als favoriet.

Kortom kunnen we toch nog gebruik maken van de net aangeschafte TOM TOM.

johan1977 16-08-2009

ik plaats deze beoordeling omdat ik mij verbaas dat er mensen zijn die zoveel problemen hebben met het downloaden van de nieuwste kaart.
mijn laptop met vista gaf geen enkel probleem alles liep perfect.
na dat te hebben gedaan deed hij het perfect ik heb hem in duitsland gekocht dan krijg je er de tmc antenne gratis bij voor de zelfde prijs ?
zeer vreemd waarom dit in nederland niet zo is.
dat vind ik dus een punt van kritiek.
en om dat aansteker stekkertje in de tomtom te krijgen dat vereisd ook enig geduld.
al met al een geweldig ding maar koop hem in duitsland !

Florida96 11-08-2009

Ik vind het een mooi apparaat wat prima werkt. Iets wat mij wel zeer tegen valt is dat er geen TMC Receiver bij zit deze moet je voor €80,- nog eens los kopen. Ronduit belachelijk aangezien ik deze tom tom aangeschaft heb op aanraden van tom tom zelf. Ik had namelijk een jaar geleden voor het eerst een tom tom gekocht. Nu bleek dat daar nu al geen kaartupdates meer voor gemaakt worden. Tom tom stuurde mij een mailtje dat ik voor €80 een nieuwe tom tom live kon kopen. Ik moest dan dit apparaat aanschaffen van €250,- en zou dan na terug sturen van mijn oude tom tom €170 terug krijgen. In mijn oude tom tom zat een ingebouwde TMC Receiver en daar kon ik prima HD Traffic mee ontvangen (waar je overigens ook weer voor moet betalen ook dat is belachelijk omdat de verkeersinformatie niet eens van tom tom is maar via de radiogolven wordt uitgezonden).

Willem66 06-08-2009

Geweldig apparaat Heb deze met TMC gekocht. Werkt echt feilloos, zeer tevreden over. Ook de geintegreerde zuigmap vinden wij zeer handig. Na aanmelding bij TomTom HOME stond er een meest recente versie klaar. Het downloaden duurde erg lang dacht dat het vastgelopen was. Gewoon door laten gaan en dan werkt het als een tierelier. Het downloaden van de kaart is komt toch niet zo vaak voor dus geen probleem. De bediening is zeer intuitief. TMC werkt prima, ontvangst goed. Als je gpsfix af en toe download vind ie razendsnel de fix. Kortom een aanrader.